torsdag 3. mai 2007

Rettferdig handel

I mange stillinger er det slik at man må legge fram en vandelsattest. Jeg gjør meg herved til talsmann for en handelsattest.

Ingen plettfri vandel uten rettferdig handel.

Det ligger i ordet. Det er faktisk det aller viktigste du kan gjøre for å hjelpe fattige brødre og søstre, medmennesker, som lever under svært harde kår. Hva du kjøper i butikken, er ikke likegyldig. Velger du "vanlig" kaffe, må en jente i Columbia gå sulten til sengs, - igjen. Hun må bli hjemme og hjelpe pappa, - igjen. Hun får ikke gå på skolen, - i dag heller. Velger du rettferdig kaffe, vil alt dette rette seg for en liten, svak og forsvarsløs liten jente. Har du lov til å la være? Selv om du kanskje liker en annen kaffetype litt bedre? Selv om det finnes kaffe som er billigere? Man skulle ikke tro at jeg behøvde å svare på dette retoriske spørmålet. men det viser seg jo at de fleste mennesker i Norge ikke handler rettferdig, så jeg roper fra den dypeste delen av mitt innerste: NEI. Du har ikke lov til å gå der å glemme.

Se etter varer som er merket med "rettferdig handel". Gjør det for Guds, din egen, medmenneskers og rettferdighetens skyld! Dette er ikke et krav fra meg. Det bør være et krav fra din samvittighet til deg selv. Hvsi du for alvor mener at alle mennesker er like mye verd, ja, da har du ikke noe valg når du går til hylla med juicekartonger. Velg kartongen med Max Havelaar-merket. Dette er den beste og sikreste merkeordningen for rettferdig handlede varer i Norge i dag.

Alle som med hånden på hjertet kan si at de i minst én måned konsekvent har kjøpt rettferdig handlede bananer, kaffe, te og juice ,vil få tilsendt en handelsattest fra meg. Disse varene er lette å finne i de fleste større butikker. I tillegg finnes rettferdig handlede roser hos Mester Grønn, rettferdig handlet sukker, kjeks, kakao, håndklær og mye mer kan kjøpes rundt omkring i store butikker. Tilkall butikk-sjefen dersom du er i en butikk uten rettferdig handlede varer. Så viktig er det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Handelsattest... den var treffende og orginal og genial!
Du viser hvordan språket kan lekes med og utvikles på en måte som gjør språket til et godt kommunikasjonsredskap! Du legger stadig noen columbi-egg!

Ottar!